Storytelling: een concreet stappenplan om klanten te verleiden
18 maart 2016 

Storytelling: een concreet stappenplan om klanten te verleiden

Op de Evenementenbeurs Nederland in de Rai heeft Wout Plevier een presentatie verzorgt voor 100 deelnemers. Men leerde van Wout hoe je storytelling kunt gebruiken om je klanten te verleiden zaken met je te doen. Want Storytelling spreekt, bij de juiste toepassing, enorm tot de verbeelding en raakt direct de emotie van jouw klanten. Leer in dit artikel hoe je jouw story vakkundig opbouwt en waar je jouw inspirerende verhalen vindt.

Ik gebruik storytelling veel bij mijn trainingen en spreekshows. Voor mij is storytelling een presentatiemethode. Ik gebruik hierbij ervaringen, verhalen van mijzelf of anderen, als metafoor om mijn presentatie aan op te hangen. Waarom?

  • Omdat mensen verhalen kunnen voorstellen.
  • Hierdoor wordt de meest complexe informatie toch helder en simpel.
  • Mensen onthouden dit dan langdurig en goed!

Storytelling met Wout PlevierMensen nemen beslissingen op basis van emoties en de ratio gebruiken om een waardeoordeel te vormen.  De conclusie is dus: schakel bij een presentatie alle zintuigen aan, om mensen te prikkelen en bouw daar een zinnig verhaal omheen! In deze presentatie kun je daarom goed gebruik maken van werkvormen: filmpjes, muziek, humor, energizers, oefeningen, discussies, stukjes zelf laten lezen en de informatie met elkaar uitwisselen en natuurlijk ook storytelling. Dit maakt een presentatie interactief en je publiek wordt meer emotioneel betrokken bij jouw verhaal. En iedereen weet: emotie verkoopt.

Hoe vonden de deelnemers het?

Men is geïnspireerd. Deelnemers hebben veel geoefend en geprobeerd de stappen direct toe te passen. En de vrolijkheid en inspiratie spat ook van de foto’s af. Zoals beloofd vind je hier de presentatie en een verdere uitleg over de stappen van storytelling. Je kunt de presentatie “4 stappen naar verleiden van je klant door Storytelling” als pdf direct downloaden.

Download hier de presentatie in pdf!

Waar haal je de inspiratie vandaag voor Storytelling?

Uit jezelf, andere mensen, nieuwsbrieven, boeken, mythologie, films, kranten, magazines. Alles mag gebruikt worden. De bron is oneindig. Als er maar een link is tussen jouw verhaal en het einddoel.

Randvoorwaarden Storytelling

Corporate StorytellingJe dient wel rekening te houden met de volgende zaken:

  • het verhaal dient inspirerend en leuk te zijn
  • je dient het volledig geassocieerd met uw gevoel, emotie, enthousiasme, voorstellingsvermogen en stem- en houding kunnen vertellen.
  • breng het verhaal en de karakters tot leven door tijd, plaats en karakters goed te beschrijven.
  • het onderwerp dient een directe relatie te hebben met jouw publiek.
  • het publiek mag in het verhaal participeren. dus stel vragen, nodig ze uit tot interactie. Spontane reacties gebruik je om de jeu in je verhaal meer te laten toenemen
  • het verhaal mag niet langer duren dan 3 minuten.
  • je dient te zorgen voor een duidelijke structuur: opzet situatieschets, uitwerking plot, finale.
  • karakters uit het verhaal hebben vaak een bepaalde psychologische en morele zwakte (Z), waardoor ze worstelen met de acties om het doel te bereiken (A). Uiteindelijk is er een veranderd persoon of situatie (VP). Z x A = VP.

Inspiratiebronnen

Training StorytellingWat inspireert mensen? Verhalen over iemand die een moeilijk bereikbaar doel nastreeft, obstakels overwint en het uiteindelijk toch haalt. “Normale”  verhalen van mensen zoals jij en ik,  die bij elkaar komen, elkaar uit het oog verliezen en elkaar toch weer vinden. Levensverhalen van 2 ogenschijnlijk tegenovergestelde partijen die elkaar uiteindelijk toch vinden. Verhalen van iemand die iets uitzonderlijks bereikt.

Moet je dit voorbereiden?

Ja zeker en het vergt bij veel mensen ook training. Men dient creativiteit te ontwikkelen om mooie verhalen te kunnen vertellen. Dat is ook weer niet zo moeilijk. Het is slechts een kwestie van starten en dan (vaak) doen. Ook kunnen veel mensen putten uit persoonlijke verhalen. Het voordeel is dat deze vaak leuk zijn om naar te luisteren,  je hoeft er ook niet meer over na te denken en het komt daardoor ook heel natuurlijk over! Gebruik een verhaal waar mensen zich zeker in herkennen. Visualiseer het met alle zintuigen en laat hen er op anticiperen. Gelijk als je zou doen als je een verhaal vertelt aan kinderen.

trainingen persoonlijke effectiviteit

Een verloop zou kunnen zijn:

  1. Setting en Dilemma: “De meeste presentaties mislukken”
  2. Beeld normale wereld “Ook ik was slecht in presenteren”
  3. Karaktereigenschap “Perfectie, angst om fouten te maken”
  4. Incident “presentatie 2002 voor directie mislukte compleet”
  5. Nieuw wereldbeeld “presenteren kan compleet mislukken”
  6. Complicaties: “wakker liggen, zweten”
  7. Dilemma:”Wat zou jij doen?”
  8. 1e instantie:”Nooit meer presenteren”
  9. 2 instantie keerpunt: “terugknokken, angst overwinnen”
  10. Concrete actie: “reis america Anthony Robbins”
  11. Dramatische vraag: “..en wat gebeurde daar”
  12. Ontknoping plot: “succes en plezier!”
  13. Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken”.

Boek Wout Plevier als Spreker Storytelling

Wil je ook leren hoe strompelig werkt en een leuke entertainment erover volgen. Boek Wout Plevier als inspirerende spreker over Storytelling.

Storytelling Actie voor jou

Corporate StorytellingStuur me jouw verhaal eens toe. ik kijk er dan naar en geef je concrete tips hoe je jouw verhaal nog inspirerender en aanlokkelijker kunt maken. Pas het daarna toe op je klanten en verleid hem of haar en close dan de deal.

Realiseer je dat het in brein als volgt werkt: eerst de emotie raken, dan verbinding maken, dan laten voelen, doorleven, ervaren door te doen, dan de USP’s op maat vertellen. Bam, nieuwe klant! Leef je dromen en tot in de toekomst,

 

Wout Plevier

W 06 418 419 75

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen