Woorden flitsen om een hoge leessnelheid te krijgen
09 januari 2014 

Woorden flitsen om een hoge leessnelheid te krijgen

De oudste oefening om de leessnelheid te verhogen is woorden flitsen. Veel mensen snappen niet hoe je de leessnelheid kunt verhogen. Men heeft het nog nooit van iemand gezien of geleerd. Wat kun je doen om je leessnelheid te vergroten? Wat heeft breed kijken met snellezen te maken? Waarom werkt concentreren juist niet? In dit artikel leert u een basistechniek uit onze training snellezen, waardoor u uw leestempo verdubbelt en toch begrip houdt. Het bevat meteen ook een leuke oefening om uzelf in woorden flitsen te trainen. U ontvangt in het nieuwe jaar meteen de eerste oefening snellezen om uzelf op de goede rit te zetten:)

Snellezen is eigenlijk heel simpel: hoe breder je kunt kijken, des te beter kun je woordgroepen zien. Hoe sneller je kunt fixeren, des te sneller kun je lezen. Hoe beter je logische woordgroepen in een enkele fixatie kunt onderscheiden, des te sneller en beter je begrip van de tekst. Hoe sneller je de tekst kunt visualiseren en erop kunt associëren, des te beter je begrip en en je herinnering van een tekst! Woorden flitsen helpt daarbij!

Woorden flitsen is heel leuk om te doen!

De volgende oefeningen helpen u om meer te vertrouwen op uw waarneming. U kunt reproduceren wat u gezien heeft. Uw focus komt te liggen op meerdere woorden tegelijk. Ook verbeteren deze oefeningen uw ‘breedteblik’.

Flashoefening: van logisch cluster naar logisch cluster snellezen

Deze oefening helpt u sneller sprongetjes te maken van logisch cluster naar logisch cluster (woordgroepen die in zijn geheel een logisch verband vormen) . Ook helpt het u om de grootte van de woordgroepjes die u in een enkele fixatie kunt waarnemen te vergroten. Dit geeft zelfvertrouwen en voorkomt dat u iets moet herlezen of terug moet gaan in de tekst. Ook traint u het waarnemen van uit een groot blikveld, waardoor u tijdens het lezen niet meer intern mee zult praten en waardoor uw focus toeneemt. Het gevolg is dat u op een hogere snelheid meer begrip krijgt van de tekst die u leest. Bovendien zal het u aanmoedigen om al lezende in een oogopslag meer te absorberen. De oefening is bedoeld voor links- en rechtshandige mensen.

 

Woorden flitsen verhoogt de leessnelheid

Uitleg

De oefentekst staat uitgeschreven in kolommen. Het aantal woorden per regel neemt toe van twee tot acht. De regels worden steeds langer naarmate u verder komt. Focus vanaf drie woorden per regel op de middelste woorden. De bedoeling is dat u in een enkele fixatie, dus zonder van links naar rechts te kijken, de zinnetjes in woordgroepjes waarneemt. U maakt als het ware een foto van het woordgroepje.

 

Zorg ervoor dat u rechtop zit met uw voeten stevig op de grond. Houd uw hoofd stil en beweeg enkel uw ogen. Kijk zo breed mogelijk naar de tekst. Probeer niet te lezen door van links naar rechts te kijken. Probeer de tekst in een enkele fixatie te zien. Dek de woorden af met een stukje karton. Beweeg het stukje karton dan heel snel van het woordgroepje af en er direct weer op. Spreek vervolgens hardop uit wat u gelezen hebt. Focus u daarbij op het onderstreepte woord.

 

Twee woorden

even uitrusten

doelmatig lezen

blanco papier

Engels ontbijt

nieuwsgierig aagje

rode kamer

Turks tapijt

lekkere tapas

trippel trappel

links rechts

 

Drie woorden

mond voorbij praten

geen partij kiezen

zwak en misselijk

aan zet zijn

lange tenen hebben

twee linkerhanden hebben

uit elkaar vallen

een tukje doen

het hek sluiten

droom maar zacht

 

Vier woorden

Bij de les blijven

eind goed al goed

bij de pakken neerzitten

acteurs in de film

zware klei zware ossen

geschiedenis wordt nu geschreven

dat klinkt erg interessant

erdoorheen zitten

figuranten op de filmset

zonder werk geen honing

 

Vijf woorden

iemand uit het zadel lichten

een leuk en leerzaam cadeau

april doet wat hij wil

arbeid is voor de dommen

de economische recessie raakt ons

we zitten in zwaar noodweer

berouw komt nooit te laat

boontje komt om zijn loontje

boter bij de vis doen

er zit geen handleiding bij

 

Zes woorden

de beste stuurlui staan aan wal

de Nederlandse taal kent veel spreekwoorden

op de hoek staat een postbode

de nieuwe producten worden nu gelanceerd

iedereen heeft recht op eigen mening

een goed voorbeeld doet goed volgen

een goede naam is goud waard

de rapportage van de psycholoog klopt

we gaan volgende week op vakantie

ik wens je niets dan goeds

 

Acht woorden

de letter doodt maar de geest maakt levend

tennis is een actieve sport voor actieve mensen

de populairste films worden later uitgebracht op dvd

het is vaak erg droog in de woestijn

nog dertig minuten tot de dichtstbijzijnde grote stad

succesvolle verkoop hangt af van een goede marketingstrategie

het jaarlijks rapport laat een lichte stijging zien

bijna alle inwoners van Amsterdam steunen het voetbalelftal

moeilijke vragen uit het publiek worden niet beantwoord

kleine kinderen kunnen vast een goed verhaal verzinnen

 

Geschiedenis van de flashoefening

De eerste oefening die Richard Sutz in 1955 uitvond voor Evelyn Wood was de Flashoefening. Het idee kwam uit de Amerikaanse luchtmacht waar piloten met het flashsysteem werden getraind in snel en accuraat waarnemen van vliegtuigen. Later heeft Richard ditzelfde systeem in opdracht van Evelyn Wood voor snellezen ontwikkeld. Succes  met je ontwikkeling tot snellezer!

 

Je kunt de flitsoefening ook uitvoeren in onze gratis oefeningensectie of download onze gratis app De Leesprofessor voor IOS en De Leesprofessor voor Android. Download ook ons gratis e-book ‘De 10 stappen van snellezen’ via: https://woutplevier.nl/gratis-e-books/

 

Over de schrijver
Vlaeyen Kristina
Door

Vlaeyen Kristina

op 10 Jan 2014

k heb me de laatste jaren verdiept in het aanvankelijk lezen, eigenlijk taal in het eerste leerjaar. We hebben gekozen voor het aanleren van clusters. Flitsen van woorden komt elke dag voor. Door veel te lezen, herhaald te lezen en voor te lezen horen en zien de leerlingen de woorden vaak voorkomen, al dan niet gekoppeld aan elkaar en versterken ze zo de banen in de hersenen, zodat de herkenning telkens groter en sneller kan verlopen. Zie ook woordenschat van Verhallen-Vernulft. Door de begrippen uit te breiden vergroot je het netwerk..Bij woorden die gelinkt zijn aan elkaar, denk aan het leren van spreekwoorden, gedichten en teksten uit het hoofd leren, gaat men verbanden met woorden leren en automatisch gebruiken. Radende lezers doen dit ook, maar op een ongecontroleerde manier!

Wout Plevier
Door

Wout Plevier

op 10 Jan 2014

Klopt helemaal Vlayen Kristina! Dank je voor je leuke reactie. Dat is inderdaad een mooie methode. Bij kinderen met dyslexie of motorische lezen levert dit soms iets te veel stress op en dien je te varieren en in 4 stappen het rustig op te bouwen. Wat wij ook hebben ondervonden is dat voorlezen en vooraf leuk geillustreerd woorden en hun betekenis te geven en dan samen een stuk voorlezen, uitwerken met een leuke opdracht waarin de woorden tot leven komen, uitbeeldend lezen door gebruik van non verbale gebaren allemaal bijdragen aan beter integreren in het leervermogen van het kind. Ennnnn ze vinden het hardstikke leuk!

L.J. Koning
Door

L.J. Koning

op 08 Nov 2018

Waarom moeten kinderen SNEL lezen. Uitgezonderd de notaris hoeft dat toch niemand te kunnen. Waarom is GEWOON lezen niet goed genoeg?

Reactie plaatsen