Sleutels kwijt? Help!

Page content

article content

Sleutels kwijt? Help!

Iedereen kent het wel. Help …ik ben mijn sleutels kwijt! Je hebt het druk. In die drukte doe je wel eens dingen zonder er bij na te denken. Je rent naar binnen. Even snel nog dit pakken. De kinderen aankleden. Je wilt vertrekken en … sleutels kwijt! Waar heb ik nou mijn sleutels gelaten? Mannen schijnen hier iets vaker last van te hebben dan vrouwen. In dit artikel leer je 7 tips om je focus direct te verbeteren. Veel plezier en laat maar eens weten wat je hebt bereikt door ze te DOEN!

7 tips voor goede focus en nooit meer je sleutels kwijt!

Hier volgen 7 tips om meer rust en overzicht te krijgen en een beter bewustzijn te ontwikkelen wat je waarneemt en hoe je dit waarneemt. Je ontwikkelt hierdoor een betere focus, er ontstaat meer rust en overzicht en je zult merken dat je wezenlijk gelukkiger ervan wordt. Je raakt je sleutels minder snel kwijt. Ook hoef je minder te zoeken naar een e-mail of bepaald document. Je weet wat er gepland staat in je week, je bewaakt beter je werkelijk belangrijke zaken, je zegt gemakkelijker nee op vragen die niet belangrijk voor je zijn, je kan bepaalde voorwerpen en documenten direct pakken doordat het een vaste plek heeft en je krijgt meer energie en goede zin. Dit zorgt voor meer rust en overzicht, betere focus en uiteindelijk daardoor ook een betere outcome!

  1. Leer de beste timemanagement technieken bij Wout PlevierPlan vrijdag de activiteiten voor de volgende week. Neem mee wat belangrijk voor je is en waar je nog niet aan toe bent gekomen. Evalueer elke week wat niet noodzakelijk belangrijk en urgent voor je is en schrap dit uit je agenda. Plan per dag maar 2 maximaal 3 belangrijke zaken. Voer deze bij voorkeur aan het begin van je dag uit. Je weet dan zeker dat je werkdag echt zin heeft gehad en de kans wordt verkleind dat urgente onbelangrijke zaken tussendoor komen en je agenda overhoop gooien.
  2. Plan elke dag 20 minuten denktijd in op het midden van je dag. Als je merkt dat je nog niet toe bent gekomen aan de zaken die voor jou belangrijk zijn, stuur dan bij! Check ook even hoe het gaat met je energie: ben je blij, ontspannen of toch meer gestrest. Neem de tijd om je staat aan te passen en geef jezelf een reset voor de dag.
  3. Nooit meer je sleutels kwijt!Geef alles een vaste plek. Hang je sleutels altijd op dezelfde plek. Maak hier een routine van. Je raakt dan nooit meer je sleutels kwijt. Hetzelfde geldt voor documenten. Maak in je computer overzichtelijke mapjes waar je zaken op alfabetische volgorde organiseert. Maak voor je e-mail drie mapjes: lezen, opbergen, doen. Schift altijd eerst je e-mail: mag het weg of niet. Ga ik het nu uitvoeren of doe ik het later omdat het meer tijd kost. Alles wat je direct kan weggooien, gooi het meteen weg. Twijfel je? Gooi het weg! Je gaat het toch niet meer gebruiken. Alles wat meer tijd of meerdere handelingen kost, plaats dit in een mapje inplannen en plan dan dezelfde soort activiteiten achter elkaar in blokken: mailen, schrijven, lezen, telefoneren, administratie. Wachtwoorden en pincodes onthouden moeilijk. Schaf 1password aan of Keeper en bewaar alles netjes op 1 centrale plek.
  4. Visualiseer verbetert uw geheugenAls je iets ergens neerlegt, visualiseer dit dan altijd in je hoofd. Doe de dingen die je doet met meer bewustzijn. Zie de kleuren, zie de vormen, zie de plek. Iemand die visualiseert dat zijn sleutels opvlammen als hij ze ergens neerlegt, zal een veel betere herinnering hebben van de plek.
  5. Hoe drukker het wordt, des te meer je de focus dient te leggen op ontspannen en zintuigelijk waarnemen. Als het druk wordt raken veel mensen gestrest. Stress zorgt voor een minder gedivergeerde blik of anders gezegd: je kan minder vrij denken, minder goed associëren, je blikveld vernauwt zich en je lichaam maakt meestal het meesterstresshormoon Cortisol aan. Dit is slecht voor je lichaam en slecht voor je brein. De tip is dus ontspan, adem laag in en zorg dat je lichaam en mimiek ontspannen wordt. Focus sensitief op wat je in het moment waarneemt in plaats van te verdrinken in je eigen gedachten of gepieker.  Door laag en rustig in – en uit te ademen komen je hersenen in Alphastaat: je meest alerte en toch ontspannen staat. Veel mensen ervaren dit als ze aan yoga, mindfulness of meditatie doen. De hersenen zijn dan beter in staat in nu te leven, Ze kunnen hierdoor ook beter focussen op wat er is. Te veel mensen zijn gestrest. Het lichaam krijgt dan te weinig zuurstof en de stress nestelt zich dan in het lichaam op een bepaalde plek. Bij de een is dat zijn nek, de ander zijn buik, weer een ander krijgt migraine. Praktisch gezien, hoe bouw je dit in je dag in. Ontwerp een routine waarin je rustig de tijd krijgt om op te starten en present te worden. Sta desnoods iets eerder op. Ontbijt rustig en geef je gedachten de kans om op te starten. Plan in je je dag nog 2 van dit soort momenten in om rustig je gedachten te kunnen ordenen. Je hoeft niet perce te mediteren om in deze gemoedstoestand te komen: wandel, loop, praat even met collega over wat anders, lees een mooi boek of artikel dat je inspireert.
  6. De beste manier van mindmappen en snellezen leer je bij Wout PlevierPieker je ergens over. Gedachten dwalen namelijk bij elke mens wel eens weg. Leer mindmappen. Schrijf je gedachten zo snel mogelijk op papier. Je ordent daarmee je gedachten en brengt structuur aan in je denken. Doe je dit niet dan blijven de meeste mensen eindeloos ronddwalen in hun hoofd. Denken is een proces van vraagstelling. Stel dus de juiste vragen: positief en oplossingsgericht. Je zult merken dat piekeren dan minder wordt. Bedenk zo snel mogelijk wat je gaat doen om de situatie aan te pakken. Veel mensen denken te veel en doen te weinig. Stappen zetten is de enige manier om van je plek te komen! Accepteer de situatie zoals hij is en zoek naar de oplossing. Dit geeft je meer plezier, een betere focus en een gelukkiger leven.
  7. BrainBoost Experience geeft je gelukEigenlijk is dit de begintip: doe alles wat je doet met plezier en in lijn met jouw waarden. Waarden sturen voor 85% je gedrag. Een waarde is iets wat je heel belangrijk vindt, omdat je in het verleden iets hebt meegemaakt of hebt geleerd dat jou emotioneel heeft geraakt. Voorbeelden van waarden zijn: respect, plezier, liefde et cetera. Veel mensen leven echter niet volgens hun waarden. Ze streven of loze waarden na die ieder mens vanzelfsprekend belangrijk vindt. De kunst van waarden naleven is dat je waarden kiest die:

 

  • jij heel belangrijk vindt!
  • die gedrag oproepen waar je naartoe wilt bewegen.
  • je met hart en ziel wilt uitdragen.
  • die je energie en plezier geven.
  • passen bij jouw persoonlijkheid en de fase waar je je in bevindt.
  • je met regelmaat evalueert en waarbij je acties onderneemt om ze meer tot uiting te laten komen.
  • jouw plezier in het leven vergroten.
  • een verbinding scheppen met anderen om je heen.
  • al je talenten oproept om in beweging te komen.

Een uitzonderlijk persoon die inspireert om het beste uit jouw leven te halen en met absoluut de goede focus is Nicholas James Vujicic. Bekijk het filmpje en bepaal direct daarna wat je gaat veranderen in jouw routine! Deel je ervaringen. Ik beloon elke inzending met een gaaf e-book over Leven met Power!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1zeb-k-XzaI[/youtube]

Leef met plezier!

Groetjes Wout Plevier

 

 

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Sleutels kwijt? Help!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.