Wat is het effect van motivatie tijdens het leren?

Page content

article content

Wat is het effect van motivatie tijdens het leren?

Ik heb 3 weken geleden de kick off verzorgd van het Zakelijk Netwerk. Het thema was bezieling. Als je het nuchter bekijkt dan snapt elke mens dat als de motivatie er is, er veel efficienter gehandeld kan worden. In de sessie kun je zien dat elke mens een andere perceptie heeft, wat hij daaraan kan doen:

Heb jij motivatie tijdens het leren of tijdens het werken?

Het woord bezieling kent vele acroniemen: enthousiasme, elan, motivatie, hoge mate van interesse, energie. Duidelijk is in ieder geval dat zonder bezieling het bij jezelf maar ook bij anderen direct tot minder resultaat leidt. Dit is interessant, want je kunt dan direct stellen dat om goed te leren je zowel een bezielde student als een bezielde leraar/ trainer nodig hebt. Gek genoeg werkt motivatie dus aanstekelijk op leren. Bij de 10 stappen van snellezen is motivatie dus daarom stap 1. Alles begint met energie en motivatie. Om goed te kunnen leren en te kunnen snellezen, heb je dus motivatie tijdens het leren nodig. En daar zit meteen de crux. Als je bedenkt dat 74% van de werkende Nederlandse bevolking niet bezield werkt, dan kun je wel nagaan wat voor effect dit heeft op de werkende en de studerende bevolking.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mBu6qeMI8WI[/youtube]

Spiegelneuronen en attributie

Waarom is dat eigenlijk? De reden hiervoor is dat in je brein de spiegelneuronen ervoor zorgen dat je de neiging krijgt om alles te copieren wat je ziet, hoort, doet, een ander ziet doen, leest. Kortom, als ik gaap, dan krijg jij ook de neiging om te gapen. Als ik de deur zichtbaar open houd, dan krijg jij ook de neiging om hetzelfde voor de volgende persoon te doen. Bij leren betekent dit dus dat als ik als trainer een bezielde training geef, dat aanstekelijk werkt op jou om ook bezield te keer te gaan. En hoe vaker dit gebeurd des te enthousiaster je wordt en des te beter het resultaat. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een goede methode om je betrokken aan de gang te houden. Dit gaat overigens 2 richtingen uit: van de leraar naar de leerling en visa versa. Het beeld dat ik als trainer dus heb over jou als mijn leerling, bepaalt in grote mate de uitkomst. En visa versa: het beeld dat jij van mij hebt als jouw leraar bepaalt ook de uitkomst van jouw als student. Wat kun je hier nu mee? Het betekent dus dat je bij wat je ook doet, je volle bezieling er in moet gooien of het simpelweg niet moet doen. Maar mensen zijn bang om fouten te maken. Kijk maar eens naar het volgende filmpje!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZHf1JtlsGCk[/youtube]

De beste motivatie krijgt u in de training van Wout PlevierDe 7 tips voor betere motivatie

  1. Ga na wat je echt leuk vindt en wat je energie geeft en doe dit geregeld! Zoek dus in elke activiteit naar de leuke en interessante elementen en ga geregeld nieuwe uitdagingen aan. Routine is enerzijds rustgevend en leuk maar het zorgt ook dat veel mensen indutten. Als je geregeld nieuwe uitdagingen, interessante ontmoetingen of inspirerende sessies organiseert, dan maakt je brein oxytocine, serotonine en dopamine aan. Kortom, de gelukshormonen die je energie geven!
  2. Neem afscheid van mensen die energie wegzuigen en omgeef je met mensen die je stimuleren. Toch omgang met dit soort mensen? Uit pro actief wat je wel en niet wilt en volg daarbij je gevoel! Geef duidelijk aan wat je wilt weten, kunnen of doen! Train hen in positief en constructief gedrag!
  3. Wendt je talenten volledig aan en gebruik ze zoveel mogelijk in je werk en leven. Elke mens heeft talent voor leren. Meestal betekent het zoeken naar de goede methode die jou inspireert! Zoek dus in je werk naar de gebieden waar je jouw talenten die je prive ook aanwendt vaker zichtbaar kunt maken!
  4. Ontwerp een routine die voor jou werkt. Meestal betekent dit dat je je patroon dient te herzien en dat je een leefpatroon dient te ontwerpen dat je energie geeft en laat bruisen. Bv: ga op tijd naar bed, doe ’s morgens wat opwarmoefeningen, eet lekker fruit en drink een glas water en jus d’orange. Start dan met je meest belangrijke taak en handel dit direct af. et cetera.
  5. Bepaal elke dag wat het meest belangrijk voor je is en voor dit als eerste op je dag en ongestoord uit. Je hebt dan in ieder geval elke dag gedaan wat belangrijk voor je is en je wordt daardoor minder overheerst door urgente en voor jou minder belangrijke zaken! Start dus nooit met lezen van je e-mail!
  6. Beheers beter je negatieve emoties: leer jezelf te resetten op negatieve momenten door je focus te veranderen, je staat krachtig en positief te maken en jezelf en anderen positieve vragen te stellen. Je zult merken dat je energie en inspiratie hier zichtbaar van toenemen. Start met leren, snellezen of een andere activiteit op het moment dat je brein er klaar voor is!
  7. Breng je drijfveren, waarden en gedrag met elkaar in overeenstemming. Hierdoor ben je in staat tot meer zelfverwezelijking. Je komt dichter bij je kern en wordt enthousiaster. Je ontwikkelt letterlijk meer motivatie voor het leven. Hierdoor wordt leren, snellezen, handelen, denken, actie ondernemen allemaal eenvoudiger!

Deze tips werken voor snellezen, leren en ook voor werken en leven. Kortom, jij wordt efficienter als je deze tips echt in werking zet!

 

Succes en laat me eens weten hoe het met je gaat!

 

 

 

 

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Wat is het effect van motivatie tijdens het leren?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.