Page content

article content

Geheugentraining oefeningen om slim te worden!

8 tips om nooit meer iets te vergeten!

de beste geheugentraining om te onthouden

Hoe helpt visualiseren bij lang herinneren? Hoe kun je door de juiste manier van rust nemen en door goede toepassing van de juiste voeding beter leren? Leer de beste geheugentraining oefeningen en vergeet nooit meer iets. In dit artikel krijg je tips hoe je hoe sneller, gemakkelijker en met meer plezier informatie kunt opslaan en herinneren. Veel plezier adem rustig in en … focus.

1. Verzorg je brein als een tempel
Hoe vitaler je bent, hoe beter je brein werkt. Zorg dus voor de juiste input voor je brein.Rust goed uit! Veel mensen slapen door stress minder goed. Men is vaak wakker of bereikt onvoldoende de diepe slaapfase (delta staat). Hierdoor kunnen lichaam en brein onvoldoende herstellen. Bij een slaaptekort hebben hersenen meer moeite om informatie te verwerken. In de slaap herorganiseert je brein namelijk alle informatie die je hebt geleerd. Rust je niet goed uit, dan wordt het lastiger om goed te focussen en om informatie te herinneren. Ook krijg je vaker dippen in je dag. Veel mensen zijn voordat ze gaan slapen bezig met te intensieve dingen zoals: televisie kijken, gamen of computeren. Voordat je gaat slapen is het beter om je lichaam meer in rust te brengen. Lees een roman, thriller of tijdschrift. Wandel met je hond. Praat met vrienden of familie over ontspannende dingen. Voor leren gelden ook een aantal regels: leer liever ’s avonds gefocust dan in de morgen. Ga kort daarna ook slapen. Je brein kan de geleerde informatie dan effectiever herorganiseren. De volgende morgen herinner je de geleerde stof beter en met meer oog voor detail.

2. Voeding
Voeding heeft een belangrijke rol om je brein goed te laten functioneren. Eet dus breinvriendelijk! Essentiële vetzuren zoals omega 3 verbeteren de werking van de hersenen. Dit zit o.a. in haring, zalm, sardines, ansjovis en makreel. Ook vitamines C en E zijn belangrijk voor de hersenen. Dus het advies: eet eerder verse noten dan snoep. Je lichaam neemt het gemakkelijker op. Het bevat goede stoffen voor het brein en is vaak nog lekker ook! Bovendien stimuleer je met kauwend eten het brein om nog beter te presteren.

3. Leer met focus en associeer!
Veel mensen leren zonder focus en stampen nog van alles uit het hoofd. Het nadeel daarvan is dat je stof minder goed opneemt en op de lange termijn ook minder goed kunt herinneren. Ook kost het vaak meer tijd. Voor snel en effectief leren doe je het volgende:

4. Focus op 1 ding en maak het af!
Multitasken is uit, focussen op een ontspannen manier is in. Om goed te kunnen onthouden, is het belangrijk om je op één taak tegelijk te concentreren. ‘Mensen kunnen niet multitasken. Zowel vrouwen als mannen zijn er slecht in’,. Uitzondering zijn heel routinematige dingen zoals strijken en tegelijkertijd tv kijken. ‘Als we met meerdere dingen tegelijk bezig zijn, verliezen we ongeveer 25% van onze geheugencapaciteit. Onthouden begint dus bij alerte focus waarbij je ontspannen en toch open bent.

5. Leer op een leuke en uitdagend manier!
Hoe ga je het vanaf nu doen? Je stelt jezelf een aantal open vragen en een concreet doel voor je begint met leren wat wil ik weten, kunnen, doen of waar wil ik op kunnen reageren? Je start dan met lezen en leest door tot het einde van een blok tekst. Je onderzoekt of je daarbij antwoord krijgt op je vragen. Dan kijk je weg en vat je in eigen woorden samen wat je gelezen hebt, Je visualiseert het dan als een film; eerst zie je de losse beelden en vorm je die om tot een mooie en levendige film. Hoe meer zintuigen je kan toevoegen, hoe beter het is. Je kijkt dan terug en onderstreept de belangrijkste kernwoorden. Je zet deze kernwoorden in een mindmap. Staan er nog extra belangrijke rijtjes in? Prent deze dan 1 keer heel goed in. Gebruik ook hier al je zintuigen en verbeeld ook dit tot een film of desnoods een liedje. deze als een film. Je ziet: een toplezer doet maar een ding tegelijk. We leren in laagjes!

6. Gebruik een mindmap
Een mindmap is de ultieme uitbeeldingvorm van met meerdere zintuigen tegelijk leren. Het bevat alle elementen die je zintuigen prikkelen. Dat is de reden dat een mindmap 67% meer herinnering oplevert dan normaal woorden opschrijven. Een mindmap herstructureert je gedachten en combineert alle zintuigen om te zorgen dat je het nooit meer vergeet.

7. Herhaal!
Dan is er nog één ding wat je kunt doen. Veel mensen herhalen of te veel (stampen) of te weinig. Advies: doe het precies goed. Het voordeel van direct visualiseren en herhalen na een blok tekst is dat je herinneringen levendig worden. Hoe leuker je het verhaal kunt vertellen en de film levendig kunt maken, hoe beter je later de stof kunt herinneren. Als je dan nog het advies van professor Jost volgt, dan wordt het perfect. Professor Jost heeft onderzocht dat je in een bepaald ritme moet herhalen om het beste resultaat te krijgen. Herhaal na 20 seconden, na 1 minuut, na 5 minuten, na 30 minuten, na 1 uur, na 1/2e dag, na 1 dag, na 1 week, na 1 maand, na 1/2e jaar, na 1 jaar.

8. Maak het absurd!

Alles wat te normaal is vergeet je brein vrijwel direct. Alles waar beweging, overdrijving, absurditeit in zit sla je met meer impact op. Ook kun je substitutie toepassen op woorden die geen betekenis voor je hebben. Je zet het woord dan op basis van de klank om in delen die je wel herkent. Metoposcopy wordt dan meten l postl copy en dit kun je in een film visualiseren en koppelen aan de betekenis. Je vergeet het dan nooit meer. Maak het dus BOAS! en geniet van je krachtige brein! Je zult jezelf en anderen verbazen!

Succes!

 

Wout Plevier!

Laat een bericht achter!

Comment Section

2 reacties op “Geheugentraining oefeningen om slim te worden!


Door netty jetten op 28 april 2018

graag info hierover


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.