Hoe voorkomt u de valkuilen van disfocus?
20 juni 2014 

Hoe voorkomt u de valkuilen van disfocus?

Hoe komt het dat bijna iedereen langzaam leest? Waardoor vergeet je met regelmaat ogenschijnlijk simpele dingen. Ik weet dat Snellezen pittig kan zijn, maar het rendement is enorm. Ik help en inspireer daarom alle klanten voor het beste te gaan!

In dit artikel: onderzoek je in welke valkuilen ook jij valt. Je ontwikkelt een nieuwe  leessnelheid en wordt geïnspireerd door quotes van deelnemers uit mijn laatste training! Wat zou er gebeuren als je vandaag 100% zou gaan geven?

Bevlogen

Ik ben bevlogen over snellezen, geheugentraining, mindmappen, persoonlijke effectiviteit en tijdsefficient werken en leven. Eigenlijk begeleid ik mensen al zo lang ik kan herinneren, helemaal van begin naar het eind. Mijn motto: “ben je niet tevreden, dan hoor ik dat graag, want dat geeft me een kans het recht te zetten en jou alsnog een super gevoel te geven”. Bij snellezen is dit noodzakelijk, omdat mensen als het moeilijk wordt geneigd zijn op te geven. In mijn trainingen laat ik dit niet gebeuren. Ik weet dat elke brein tot geniale uitingen kan komen, als men zich er gewoon op toelegt!

Wat kan er allemaal moeilijk worden?

Snellezen leer je door commitment te tonen en te oefenen!Het eerst dat tegen kan gaan zitten, zijn de 6 kernovertuigingen van de mens. Een mens heeft in totaal  14 hoofd kernovertuigingen die bepalen hoe de mens over zichzelf, de wereld om hem heen, andere mensen en ook bestaande technieken denkt. De 5 meest voorkomende in mijn training zijn:

  1. Alles moet gemakkelijk gaan –> dat is niet zo bij deze training. Dit is een bikkeltraining voor de doorzetters.
  2. Ik zou het wel kunnen, maar wil ik het ook. Vertel jij het me maar trainer! –> Deze cursist leert direct van mij dat hij aan het stuur zit en dus ook de verantwoordelijkheid voor zijn training draagt. Ik faciliteer hem/ haar daarbij optimaal. Ik zorg dus dat ze bewijzen gaan vinden dat eigen commitment afgeven en die nakomen enorme kracht laat zien.
  3. Alles moet perfect zijn, ik mag geen fouten maken –> Een snellezer is binnen de 10 stappen van snellezen, soms een perfectionist. Voor de rest leren we deze cursist dat in laagjes leren, snelheid maken en goede geheugentechnieken veel meer tijd, energie en rendement opleveren.
  4. Alles moet logisch en nuttig verlopen –> het brein werkt maar 5% op ratio en wordt voor 95% door emotie en intuitie gestuurd. We leren deze cursist soms zijn nut aan te schakelen en voor de rest juist te focussen door open associatief na te denken. Kortom, nut schakelen we aan in stap 1: doel en vragen stellen, stap 5: voorverkennen, stap 6 en 7 : precisievragen stellen en leesroute-/ leesmodus bepalen en in stap 9 samenvatten en verankeren van kennis en ontdekken wat we gemist hebben en nog een keer in dienen te prenten. Tijdens stap 2: breed kijken, stap 3 brein in alphastaat brengen, stap 4 houding, stap 8 snellezen en stap 10 post readen, vertrouwen we op zoveel mogelijk gevoel en diepgang krijgen van de tekst. Meer zien en beleven dan rationeel doorgronden.
  5. Ik ben dom, mijn geheugen werkt niet zo goed meer, ik heb nooit snel kunnen lezen, ik houd niet van lezen etc. Deze cursist inspireer ik en laat ik beleven hoe leuk lezen eigenlijk is.
  6. 3% van mijn cursisten heeft een andere overtuiging: ik ga het doen, ik zal het leren en ik bel Wout helemaal gek:)

Het tweede dat moeilijk kan worden!

Leren leren doe je bij Wout PlevierDe mens wordt ingehaald door het normale leven. Niets zo menselijk als de mens. Het leven, de drukte van het werk, haalt de cursist in. Er gebeuren dingen die de cursist uit zijn goede voornemen halen. De cursist verliest zijn focus en het brein wil terugkeren naar het oude patroon. Dit elimineer ik door elke cursist elke week na te bellen. Desnoods 3x per week. Hierdoor blijft de deelnemer oefenen en zet hij rustig door ennnnn…hij behaalt de eindstreep. Doordat ik dit minimaal 25 dagen doe, behaalt elke cursist resultaat. Ik ben daarbij sympathiek maar ik houd de cursist wel aan zijn afspraak en commitment! Kortom, redenloos redeneren en gewoon afspraken nakomen kent een gigantische power!

Het derde dat kan afleiden: een omgeving die niet support!

De omgeving support het nieuwe gedrag, snellezen,  niet. Als mensen veranderen, dan zijn anderen soms bang dat de persoon anders wordt en dat dit invloed op hun gedrag heeft. Daarom maken ze grappen, geven kritiek, laten hun ongeloof blijken. Ik support al mijn deelnemers en sta 100% voor hun ontwikkeling. Ook geef ik ze kleine bewustzijnsoefeningen die indrukwekkend zijn voor anderen zoals: 100 namen onthouden, de nieuwe snelheid van lezen laten zien, de 51 staten van America opdreunen etc. De omgeving raakt hierdoor meer geinteresseerd en verandert dan vaak van perceptie.

Het vierde dat kan afleiden: frustratie als het niet lukt!

Leer ontspannenZo gezegd: het echte snellezen is voor “de diehards”. Ik geef elke deelnemer aan het begin van de training de garantie dat men gevoelens van frustratie zal tegenkomen, omdat het simpelweg niet in 1 keer lukt. Hoe komt dat? Omdat bij lezen (en dus helemaal bij snellezen) enorm veel fouten gemaakt kunnen worden in de strategie. Volgt men mijn aanwijzingen en de juiste 10 stappen strategie dan krijgt men snelheid en begrip. Men hoeft enkel maar alle oefeningen te doen en door te zetten. Ik grap daarover vaak:”de snelheid die krijg je er gratis bij, als je de overige stappen goed uitvoert”.

  • Zo kan men geen doelen en vragen hebben –> het brein is niet geactiveerd, dus men ziet minder.
  • Men fronst en zit dicht op de stof –>Hierdoor krijgt men kleinere woordgroepen binnen die onlogisch van aard zijn. Ook krijgt het oog de neiging om te springen. Men heeft dan direct minder begrip van een tekst. Snellezen vergt een grotere afstand en een ruimer blikveld, zodat men de logische woordgroepen kan zien.
  • Men verkent stof niet voor en begint direct met lezen. –> Hierdoor kan het brein nagenoeg geen associaties leggen.Je kunt enkel iets onthouden, als je het koppelt aan iets dat je al weet! Dit staat niet klaar, dus logsich dat het begrip minder wordt.
  • Ook kun je dan de moeilijke woorden er niet vooraf uithalen. –> Hierdoor verstoor je je leestempo, raak je afgeleid en kun je niet direct koppelen.
  • De ooghandcoordinatie loopt niet synchroon. Het brein ziet hierdoor iets anders als wat de stem aan het uitspreken is. Ook moet je steeds weer zoeken waar je gebleven bent.
  • Deelnemers krijgen hierdoor losse onsamenhangende woorden en woordgroepjes binnen. –> Juist door het zien van de logische woordgroepen kun je je associaties vergroten, je begrip met grote sprongen zien toenemen en op hoge snelheid snellezen!
  • Men vat niet op tijd en in eigen woorden samen en visualiseert niet wat men gelezen heeft. –> Hierdoor zakt kennis weg. Woorden gaan namelijk altijd eerst naar het korte parate geheugen toe en dienen geactiveerd te worden om langdurig te kunnen opslaan. Daarom leert men om de 18 seconden samen te vatten, weg te kijken en te visualiseren hoe het in de eigen situatie toegepast kan worden. Hierdoor beklijft de informatie die men leest. Conventionele lezers zijn een dag later al weer 80% van de informatie kwijt.
  • Men legt de stof na lezen niet even weg om hem daarna in hoog tempo nog een keer te activeren. Conventionele lezers lezen iets maar 1 keer in een zintuigelijk laagje. Hierdoor beklijft de kennis niet/

Kortom, Snellezen vergt focus, goede inzet en doorzettingsvermogen. 95% van mijn deelnemers bereikt hierdoor voor 100% het resultaat.

Gaat het alleen over snellezen?

Nee! De resultaten die men behaalt zijn veel breder te trekken:

  • Men krijgt plezier in lezen en leren.
  • Men ontwikkelt een positief zelfbeeld.
  • Men verhoogt gemiddeld de leessnelheid met factor 2,5 – 6.
  • Het leesbegrip neemt toe naar 90%.
  • De analysevaardigheden verbeteren met sprongen.
  • Deelnemers snappen de rode lijn en de voor hen belangrijke details.
  • De focus neemt over de algehele linie van werken en leren met sprongen toe.
  • De persoonlijke effectiviteit binnen de beschikbare tijd verbetert significant.
  • Men kan gemakkelijker informatie als namen, presentaties etc onthouden.
  • Men is vrijwel altijd laaiend enthousiast.

Wout Plevier scoort een 9,4 op Springest voor de training snellezen, geheugentraining en mindmappen!En dat is voor mij het teken, dat ik het heel goed gedaan heb. Inmiddels hebben 45.000 mensen mijn training Snellezen voor Professionals gevolgd en ik scoor een 9,4 gemiddeld op Springest (onafhankelijk bureau die trainingen op kwaliteit inventariseert). Daarmee ben ik de beste van Nederland en daar ben ik heel trots en zuinig op. Waarom? Het wil namelijk zeggen dat ik meegeholpen heb om de toegevoegde waarde van deze mensen significant te vergroten. En dat is het mooiste wat er bestaat!

Referenties beschikbaar van klanten

Hier zijn enkele reacties van deelnemers uit mijn laatste groep die deze week binnenkwamen op Springest. Er zijn nog veel meer referenties beschikbaar, maar dit geeft het gemiddelde beeld weer:

  • Ik ben te perfectionistisch ingesteld voor snellezen, soms heb ik het gevoel dat het me nooit gaat lukken. Maar sinds de training met Wouter heb ik het zelfvertrouwen zeker wel. Zeer bevlogen en belezen man, straalt van de energie! Hij bekommert zich ook echt om zijn deelnemers en blijft ze persoonlijk benaderen en achter de broek aan zitten. Dat vind ik een groot pluspunt. Nu heb ik een mindere periode wegens een ongeluk, maar voel me erg gesteund. De theorie etc is subliem: Anass Gemeente Amsterdam
  • De dynamische manier van lesgeven van Wout Plevier, zijn brede kennis, maar met name zijn consequente en op maat gesneden manier van opvolgen na de trainingsdag hebben me een enorme sprong gebracht. Ik verwacht dat zijn wijze woorden gedurende mijn hele leven nog af en toe op cruciale momenten in mijn herinnering zullen opdoemen als een goede vriend. Kortom, goud waard!: Esther WPG Group
  • Goed, leerzaam, actief en goede vervolg coaching. Goede vakkundige docent bevlogen met passie plezier, je krijgt het allemaal bij Plevier. Ga zo door, zegt het voort. Wist je dat je zoveel potentieel kunt aanboren?: Arie Verschoor
  • En dan nog deze. Hoe mooi! Mijn zoon is sinds jouw training van langzaamste blokker met middelmatige resultaten nu de beste van de klas! Debbie

Kijk en daar word ik nu blij van! Ik ben een gever en dat zal ik altijd blijven.

Conclusie

Wat zijn jouw valkuilen? Deze gelden niet alleen voor lezen maar vaak zijn ze over  je gehele leven uit te trekken.

Wat kun jij vandaag doen om 100% te geven aan anderen? Dus neem eens 2 acties deze week die daarop gericht zijn! Meet dan het effect! Super leuk om te doen!

Ennnn leer nu een gemakkelijke oefening om ook nog sneller te gaan met meer begrip. Doe dan…

deze basis speeddrill snellezen

Dit is de basisoefening, die ik heb geleerd van een van mijn mentoren Howard Berg. Bekijk dit interniew maar eens en voer de oefening dan uit. Het doel van de oefening is verhogen van je fixatiesnelheid en meer vloeiendheid in je lezen inbrengen. Voor de beginnende snellezer is dit een eenvoudige oefening om sneller te leren lezen met behoud van begrip. Speed Drills zijn ontworpen om aan de onderkant je snelheid en begrip te laten toenemen, terwijl je oefent op het tempo van een Ferrari.

Mijn training draait niet om snellezen. Dit krijg je er gratis bij. Het draait om ontwikkelen van een whole brain learning system. Je gehele brein leert multizintuigelijk lezen en leren. Hierdoor neemt je focus toe, je bewustzijn van tijd groeit, je bekijkt hierdoor meer onbewust de processen, waar rationaliteit juist beperkend werkt.

Veel plezier! Als je vragen hebt, bel me dan direct via W 073 52 2 5656. Ik geloof dat ik echt waarde kan toevoegen aan jou, door jou gewoon vooruit te helpen! Veel plezier!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_dKXwgwWdS8[/youtube]

Over de schrijver
Reactie plaatsen