Presentation by Storytelling?

De vorige blog ging over de valkuilen van presenteren. Tijd voor een aantal goede oplossingen. Je vindt in dit artikel een tiplijst *8 stappen naar succes. Ook wil ik je graag kennis laten maken met Storytelling. Een methode die enerzijds zorgt dat je het verhaal gemakkelijker kunt onthouden. Daarnaast is het veel aansprekender voor je publiek.

Presentation by storytelling is dus een presentatiemethode!

Je gebruikt daarbij ervaringen, verhalen van uzelf of anderen als metafoor om je presentatie aan op te hangen. Waarom? Omdat mensen verhalen kunnen voorstellen. Hierdoor wordt de meest complexe informatie toch helder en simpel. En mensen onthouden dit dan langdurig en goed! Waarom? Omdat mensen beslissingen nemen op basis van emoties en de ratio gebruiken om een waardeoordeel te vormen. Dus gebruik alle zintuigen om mensen te prikkelen en bouw daar een zinnig verhaal omheen!

Waar haal je de inspiratie vandaan voor deze verhalen?

Uit jezelf (ervaringen/ leringen), andere mensen, nieuwsbrieven, boeken, mythologie, films, kranten, magazines. De bron is oneindig.

Randvoorwaarden Storytelling

Je dient wel rekening te houden met de volgende zaken:

  • het verhaal dient inspirerend en leuk te zijn
  • je dient het volledig geassocieerd met je gevoel, emotie, enthousiasme, voorstellingsvermogen en stem- en houding kunnen vertellen.
  • breng het verhaal en de karakters tot leven door tijd, plaats en karakters goed te beschrijven.
  • het onderwerp dient een directe relatie te hebben met je publiek.
  • het publiek mag in het verhaal participeren. dus stel vragen, nodig ze uit tot interactie. Spontane reacties gebruik je om de jeu in je verhaal juist meer te laten toenemen
  • het verhaal mag niet langer duren dan 3 minuten.
  • je dient te zorgen voor een duidelijke structuur: opzet situatieschets, uitwerking plot, finale.
  • karakters uit het verhaal hebben vaak een bepaalde psychologische en morele zwakte (Z), waardoor ze worstelen met de acties om het doel te bereiken (A). Uiteindelijk is er een veranderd persoon of situatie (VP). Z x A = VP.
  • als je slides gebruikt, gebruik dan levendige plaatjes om je verhaal te ondersteunen. Ook hier geldt less is more!

Wat is de geschiedenis van storytelling?

Kijk hier naar het korte filmpje waarin uitgelegd wordt wat storytelling is en hoe het is ontstaan.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-QZ79GZMZZ4[/youtube]

 

Van storytelling naar storylistening

Waar gaan we dan heen. De maatschappij krijgt steeds meer behoefte aan luisteren naar en faciliteren op maat van de klant. Kortom, het draait niet meer om de presentator, het draait veel meer op intunen op de wensen van de luisteraar. Kijk maar eens naar dit korte filmpje wat de toekomst is van storytelling. Het advies is dus: vertel een verhaal waar mensen graag naar luisteren.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U8-Q70gV2Yk[/youtube]

Inspiratiebronnen

Wat inspireert mensen? Echte verhalen over iemand die een moeilijk bereikbaar doel nastreeft, obstakels overwint en het uiteindelijk toch haalt. Stories van mensen zoals jij en ik, die bij elkaar komen, elkaar uit het oog verliezen en elkaar toch weer vinden. Levensverhalen van 2 ogenschijnlijk tegenovergestelde partijen die elkaar uiteindelijk toch vinden.

Moet je dit voorbereiden?

Ja! En hier heb ik een 7 stappenplan voor bedacht, dat het gedetailleerd prachtig maakt:
  1. doe research
  2. bereid het voor
  3. categoriseer
  4. brainstorm over mgl. verhalen
  5. ontwikkel een verhaallijn alsof je Spielberg bent
  6. maak de presentatie in PP/ Keynote/ Prezi en verfijn deze.
  7. Als je hier meer over wilt weten stuur ons dan een bericht.

De 8 tips!

Ok, maar dan moet ik het vertellen! Klopt! En dat vinden veel mensen moeilijk. Dus hierbij de zeven tips die jouw presentatie een enorme boost kunnen geven.

  1. Bereid je goed voor: zorg voor bovenstaande en oefen de presentatie een aantal keer dan merk je hoe deze loopt.
  2. Als je vantevoren negatieve scenario’s in je hoofd hebt, visualiseer deze dan als een film. Herken de kleur, snelheid van de film, of je er in staat of er vanaf een afstand naar kijkt, hoor de geluiden en bespeur het negatieve gevoel. Draai vervolgens alles om: is het een plaatje, maar er een film van. Is de film zwart- wit maak het gekleurd. Gaat het langzaam, maak de film snel. Sta je erin, kijk er van een afstand naar et cetera. Bespeur vervolgens je gevoel. Je herprogrammeert hierdoor jouw waarneming. Angst wordt hierdoor minder.
  3. Dan praktisch. Je gaat de presentatie geven. Kies een punt uit waar je gaat staan en zet jezelf daar krachtig neer. Met je handen of langs je of bij elkaar (terwijl ze een kaart vasthouden). Loop naar de plek toe als een leeuw. Zelfbewust met krachtige tred. Kijk daarbij omhoog. Een krachtige fysiologie en positieve mimiek helpen jouw brein aan goede signalen. Fake it and your brain will make it. Hormonaal zal je brein de juiste stoffen aanmaken ook al voelde je je in beginsel niet zo.
  4. Scan dan van links naar rechts geleidelijk over je publiek heen en zoek met elk individu oogcontact. Zo maak je met iedereen contact en verzand je niet in vluchtig kijken en warrig denken. Lach dan: smile! Het ziet er goed uit en het wekt goede associaties op bij jezelf en je publiek. “Plezier”!
  5. Spreek dan drie zinnen uit die je vantevoren bepaald hebt. Bv Welkom, mijn naam is Wout Plevier, ik ben een specialist in magisch presenteren en ben blij hier te zijn. Je leert binnen dit uur hoe je met zelfvertrouwen kunt presenteren. En … u bent onderweg.
  6. Gebruik dan een verhaal waar mensen zich in herkennen om de presentatie vorm te geven. Visualiseer het en laat hen er op anticiperen. Een verloop zou kunnen zijn: Setting en Dilemma: “De meeste presentaties mislukken”, Beeld normale wereld “Ook ik was slecht in presenteren”, Karaktereigenschap “Perfectie, angst om fouten te maken”, Incident “presentatie 2002 voor directie mislukte compleet”, Nieuw wereldbeeld “presenteren kan compleet mislukken”, Complicaties: “wakker liggen, zweten”, Dilemma:”Wat zou jij doen?”, 1e instantie:”Nooit meer presenteren”, 2 instantie keerpunt: “terugknokken, angst overwinnen”, Concrete actie: “reis america Anthony Robbins”, Dramatische vraag: “..en wat gebeurde daar”, Ontknoping plot: “succes en plezier!”, Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken”.
  7. De gedachte achter deze stapjes is dat als je focust op techniek, een goede structuur, een leuk verhaal en vervolgens op contact met het publiek, de aandacht van de angst afgaat en juist gericht wordt op de essentie: een krachtige JIJ! die een goede presentatie geeft die impact heeft en waar de spreker betrokken blijft bij het publiek. Het publiek geniet hiervan:)

 

Presenteren is volgens sommigen een vak. Ik denk dat iedereen goed kan leren presenteren met de juiste strategie en mindset.  Als je geinteresseerd bent, dan kun je je hier aanmelden.

 

Meedoen aan de beste training ooit:)

De investering bedraagt €647 inclusief BTW, locatie, online learning en  weken begeleiding door mij. Je leert dan in een groepje de beste technieken aan om van jou een presentatietopper te maken. Ik geef je daarbij een garantie op succes.

  • Naam
    Voornaam
    Achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoon
  • Bericht

Wat zijn mijn resultaten in de masterclass Presenteren met Impact?

  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere structuur
  • Goede non-verbale houding
  • Angst verdwijnt als sneeuw voor de zon
  • Meer interactiviteit
  • Je bereikt werkelijk je sprekersdoelstelling
  • Mooie presentatie-tools
  • Met meer gemak en plezier presenteren.
  • De leukste en meest waardevolle cursus ooit!