Corporate Storytelling in vier stapjes...
Voor de eerste keer vond op 25 januari op de Pier in Scheveningen “De Middag van het Verhaal” plaats. Corporate Storytelling in de praktijk. Georganiseerd door BrancheContact. In de aanloop ervan hebben Arjen, directeur bij BrancheContact, en ik de afgelopen 3 maanden elke maand een webinar gelanceerd: “Het verhaal achter…”.
Madurodam vertelt het inspirerende verhaal over hoe een klein land groot kan zijn en wat het effect is als je door de ogen van een kind kijkt naar de wereld. Het leert ons dat alle opbrengsten van Madurodam al 61 jaar goede kinderdoelen toegaat. De Soldaat van Oranje leert ons het verhaal van een waargebeurd heldenepos en hoe een droom van een ondernemer door een aantal goede ingrediënten en een gaaf toevallig incident uitgroeit tot de meest succesvolle musical van Nederland. Directeur Rob van Space Expo vertelt ons het verhaal van oneindig groot denken, wat het heelal met ons mensen doet en hoe we deze lessen zelf ook kunnen toepassen. Stuk voor stuk allemaal gave authentieke verhalen met diepgang.
Wij geloven dat authentieke verhalen steeds belangrijker worden. Daarom organiseerde BrancheContact op 25 januari jl. de Middag van het Verhaal. Een sessie op de Pier van Scheveningen met goede gastsprekers met elk een eigen invalshoek op Storytelling. Deelnemers leerden vier belangrijke dingen:
- Waarom werkt Storytelling, bezien vanuit het brein en hoe kom je tot de kern van jouw verhaal?
- Waarom dien je talent, bezieling bij Storytelling aan te schakelen en hoe maak je dit tot een consequente routine?
- Waarom dient je verhaal actueel te zijn en echte nieuwswaarde te bevatten en hoe speel je daarbij in op de media?
- Waardoor krijgt je verhaal :the sticky factor” waardoor het blijft hangen?
Bekijk de compilatie video van de middag en lees dan de stapjes die je dient te doorlopen om tot een goede story te komen, die leuk is om naar te luisteren, die je nooit meer vergeet, waardoor je het gevoel ervaart om in actie te komen of juist voortaan iets te laten!
Corporate Storytelling: De Middag van het Verhaal”
De 4 stappen naar een goed verhaal
- Setting en Dilemma: “De meeste presentaties mislukken”, Beeld normale wereld “Ook ik was slecht in presenteren”. De karaktereigenschap die me beperkte “Perfectie, angst om fouten te maken”,
- Incident “een presentatie in 2002 voor directie van een groot bedrijf mislukte compleet”, Nieuw wereldbeeld “een presentatie kan compleet mislukken”. Complicaties die hier bij optraden: “wakker liggen, zweten”.
- Dilemma:”Wat zou jij doen?”, 1e instantie:”Nooit meer presenteren”, 2 instantie keerpunt: “terugknokken, angst overwinnen”. Concrete actie: “ik boekte een reis naar Amerika en bezocht Anthony Robbins”. Dramatische vraag: “..en wat gebeurde daar”.
- Ontknoping plot: “ik leerde er professioneel mezelf te presenteren”, “ervoer voor de eerste keer succes en plezier!”. Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken””Door … en … te doen”.
Veel succes en veel plezier bij vormen van jouw verhaal! Ad Bastiaanse predikt Storytelling vooral veel te gaan doen. “Doen, doen, doen is zijn credo”.
Wil je het leren, bel me dan via W 073 522 5656. We organiseren dan een speciale training om de kneepjes van presenteren te leren met daarin als hoofdfactor Storytelling. Are you ready to tell your story right?
Leef je dromen!
Ps het is de maand februari. We starten vanaf nu met maandthema’s: 2 blogs per maand rondom een bepaald thema, dat je persoonlijke effectiviteit op dat gebied verbetert. Deze maand: “uit je winterblues”.
P.p.s. deel gerust deze blog in jouw netwerk. We houden ervan mensen te inspireren.